Monday, July 20, 2009

Israk & Mikraj

Sekadar utk perkongsian...artikel nih aku amik dr internet n utk dikongsi besame...

Israk bererti perjalanan Nabi SAW dari Masjidilharam di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis di Palestin.

Mikraj pula merujuk kepada perjalanan baginda SAW dari Masjidil Aqsa ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh, dekat singgahsana Allah SWT.

Oleh itu, Israk Mikraj dapat disimpulkan sebagai satu perjalanan kilat Nabi Muhammad pada malam hari atas kudrat dan iradat Allah dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, kemudian naik ke langit sampai ke Sidratul Muntaha, bahkan ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah (suatu tempat di mana alam ini diatur) dengan menembusi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.

Ari nih aku saje2 pose...nk practise puasa Ramadhan yg lbh kurang sebulan dr skrg.ikutkan,
ibadat ini agak ketinggalan lah berbanding umat Islam lain yg awal2 lg berpuasa.tahniah pd kwn2 yg sentiasa mengamalkan puasa sunat di bln Rejab,Syaaban dan seterusnya menyambut Ramadhan Al-Mubarak..

kt sek,xdelaa rs penat,letih @ lapar..cuma lbh kpd perasaan dahaga & mengantuk je..hu3,nsb baik ari ni clas x byk sgt,so xdelaa aku kne rushing trn naik tangga nk masuk kelas.buang tenaga laa sume2 tuh..hehe.sempena ngn pose ni tenaga perlu dijimatkan sbb x boleh nk cas smpai ke ptg...mlm ni dh plan dlm pala rs mls nk msk so decide nk ajak my hubby berbuke kt restoran ns belauk kt seksyen 7..mkn kt ctu umpama mkn ns belauk kt kg laa...yg sememangnye terkenal menjadi mknn tradisi ore klate breakfast..hehe..tringat plak ns belauk ali kt umh mek d kg slow machang nuh..best,hingga menjilat jari!tp klu kt cni aku hentam je mkn ble2 pon x kire breakfast ker,lunch or dinner..hehehe.

ptg sementara tggu nk punch out,my hubby call tny nk berbuke ngn ape...so citer la serba ringkas ttg perancangan yg tlh aku pk sedari pg lg...dia setuju jer...mkn mane2 pun x ksah jnji perut kenyang...dlm kete on d way blk,call lg...tny ayam dlm peti nk msk ape...alaaa ayam tu aku dh buh garam last 2 days,tp sbb weekend asik xde kt umh je..so perancangan nk mengerjakan ayam tuh asik terbantut laa...last2 tggal laa ayam2 tu kesejukan dlm peti tanpa diproses oleh autie yg mls ni..huahaha.hubby ckp nk msk ayam pedas....aikkkk,rajinnye...xsangka plak di'offer' sebegitu...rjn plak dia nk msk sbb aku sndiri mls nk msk..huhu.ape punye bini daa=)

smpai kt umh..almost 7.15pm...dr luar umh lg aku dh terbau aroma masakan.mcm best je..rs cm bln pose lak.masuk2 ke dapur dh terhidang sekuali ayam pedas yg nmpaknye lazat...chef nye masih berpakaian keje tp memakai apron dan slipar dapur..lucu2,hahaha...yummm2, mcm2 hubby buh dlm masakan tu..siap ade bawang & carrot lg..pastu buh daun limau purut lak tuh. hihi,lucu laa...aku pun x penah msk se'special' itu...main campak je wat tabiat mls aku nih..huhu.t'lupe plak nk snap gmbr masakan dia tu..klu x esk tua2 sure tnjuk kt ank cucu cicit..hehehe.

lbh kurang kul7.30pm,azan magrib berkumandang menandakan telah masuk waktu solat a.k.a waktu bukak pose bg sesape yg pose arinih laa...kami mkn dgn penuh kesyukuran dan aku of course hepi sbb dpt berbuke ngn lauk special dr hubby..w'pun ade 1lauk je yg serba ringkas aku x ksah lgsung sbb lauk yg ringkas ni dimasak oleh suami yg x penah nk berkire dlm segala bab..
thx a lot abg,w'pun penat blk keje tp skali skala dia akan masakkan something special air tangannya...boring mkn masakan bini kot..haha.

tu laa serba sedikit kisah ku ari nih...abg klu bc tuh mesti gebah idung...haha

tata..nk tdo awal mlm nih..esk stat berkursus di IPGM KL..6.30 nmpknye dh kne kluar..huhu

stay tuned!

good nite...w'salam...

1 comment:

  1. ~Memulo tuh..

    menginsafkan..

    perenggan lepas lepas lepas lepas lepas tu..

    poddah!

    nak puji hubby rupanya!

    UHUK2!

    =D

    Kak Tie, ziarahla blog adik and..

    DALE RAMAI2 WARGA PM, BAKPO ALI JADI PILIHANMU UTK DIINGATI??????????????

    ReplyDelete