Friday, August 21, 2015

Bukan di Alamanda

Aku selalu ada impian pelik.

Walaupun kehidupan kita hari ini serba moden, masa terluang ke boleh pilih aje nk window shopping ke mana-mana shopping mall. Melancong ke serata dunia, atau buat apapun yg kita suka yg kita selesa yg kita gemar. Tp ada masa-masanya perlu kita luangkan utk sesuatu yg membentuk rohani, membina insaniah. 

Salah satu impian aku dr dulu ialah, teringin ke pusat jagaan org tua. Teringin nk tgk kehidupan mereka, nk tahu rutin mereka, berbual dgn mereka, menyelami perasaan mereka. Bercakap dgn mereka. 

Hari ini impian kecilku termakbul. Rombongan Persatuan Bimbingan & Kaunseling dan Panitia PSK ke Pusat Jagaan Warga Tua Nur Hasanah di Beranang. 

Bersama-sama pelajar sekolah kami meluangkan masa menanam pokok durian belanda, delima dan cili. 

Pengalaman hujung minggu yg tiada galang gantinya. Bukan di Alamanda, bukan di ioi City Mall, bukan di Mid Valley, bukan di Ikea, bukan di Sogo. 

Merdekakan jiwa. 

Selamat Hari Merdeka! 









Saturday, July 25, 2015

Ceritera kancil si kereta kecilku

Teresak-esak dia menangis, mengadu urusan di rumah. Cik DAT kereta kancil kesayangan sudah terjual. Kereta legend milik ayah. Besar jasanya. Berbelas tahun bersama kami. Beribu batu perjalanannya. Dan hari ini tamatlah riwayatnya bersama kami. 

Sentimental value kami sama. Kereta itu juga aku guna sewaktu di UPSI. Dari Pasir Mas ayah & mak hantar kereta tersebut untuk menyenangkan aku ke kuliah. Lama juga lah aku merengek meminta dr mak dan ayah sehingga memperoleh kepercayaan mendapat kereta tu. Aku igt lg perasaan buat pertama kalinya memegang kunci kereta tersebut. Bagaimana gembiranya aku apabila keinginan dipenuhi. Aku janji dgn diri sendiri utk jaga dia baik-baik. 

Merata ku bawa dia. Dari Tg Malim ke Ipoh, kadang-kadang ke Rawang, langsung ke KL. Pernah juga konvoi ke Cameron Highlands, Teluk Intan dan  Lumut bersama geng. Sepanjang tempoh itu perilakunya baik shj. Tak pernah meragam walau sekali. 

Selepas aku tamat pengajian, aku sempat bekerja sementara di KL sambil menunggu posting. Kereta itu jugalah yg ku usung ke sana ke mari. Semasa praktikal dari Tg Malim ke Seremban ku bawa dia. Masihku igt kali pertama dia meragam, di sekolah praktikalku. Itulah pertama kalinya aku berbelanja besar utk dia. 

Kemudian aku dan beberapa org kawan seuniversiti posting di Kulai. Jam 4 pg kami bertolak ke Johor, utk tiba lapor diri pukul 8 di PPD, Kulai. Itulah perjalanan ku ke Johor buat pertama kalinya bersama dia. Biasa ulang alik ke Kelantan saja. Di Johor juga dia baik sekali. Ke sana ke mari ku bawa dia. Tak berpisah walau sesaat. Igt juga lg kenangan di sekolah pertama ku di Kangkar Pulai. Kami bersempit 5 org dlm sebuah kancil. Awal posting masing-masing masih tidak berkereta. Hanya cik kancil yg ada. Itulah jasanya yg tak terhitung. Aku membina masa remajaku bersama dia.

Jauh perjalanannya. Dari Kulai ke KL, dari Kulai ke Pasir Mas. Sudah berapa negeri dia jejak. Walau berenjin kecil tp jasanya yg plg besar. 

Sampai masanya dia pergi, ke tangan yg lbh berhak. Setelah bekerja ku pulangkan kembali kereta itu kpd ayah. Kemudian, adikku yg bongsu menyambung perjalanan dia. Dr Kelantan dia kembali ke KL. Sekarang menjadi peneman si adik. Merata juga diusung pula si kancil.  

Mmg ya, org tertentu saja yg blh bw kereta itu sbb ia berkuasa manual. Sterengnya juga berat tanpa power. Radio rosak. Tempat duduknya juga sudah kusam. Dia sudah tiada apa-apa tp nilai sentimentalnya yg paling tinggi. Walau buruk dia berjasa. Dia berpanas berhujan bersusah senang bersama. 

Aku turut teresak bersama si adik. Mengenangkan kancil yg telah tiada. 

Kini Cik DAT dlm kenangan :( 

Wednesday, January 21, 2015

Pulang ke Rahmatullah

19 Jan 2015. 12.25am. Kembalinya AyahTok ke Rahmatullah.

Dia pergi dlm keadaan yg sgt mudah kerana terlantar sakit tua. Genap setahun AyahTok dan Mek berada di rumah kami. Alhamdulillah, Allah pilih mak dan ayah saya utk jaga mereka sehingga ke akhir hayat. Semoga ganjaran syurga selayaknya utk mereka kerana sentiasa bersabar dgn karenah org tua.

AyahTok pergi 4 hari sblm usia ayah genap 63 tahun. Mungkin hadiah ulang tahun yg plg sedih utk dia. Walau bagaimanapun, saya sentiasa fikir ayahlah org plg beruntung kerana di usia sebegini dan di saat dia sudah ada 8 org cucu tp dia masih punya ibu dan bapa. 

AyahTok pergi di usia Iqbal Hakeem 9 tahun.
Ikmal Hakeem 6 tahun.
Abdullah Fathi 5 tahun.
Irham Hakeem 4 tahun.
Khadijah Hawwa 3 tahun.
Izz Zara Hannan 2 tahun.
Adam Mujahid 70 hari. 

Sekejap shj Adam Mujahid sempat bertemu mata dgn AyahTok. 

Kami adik beradik semua pulang dan berada di pangkuan keluarga di saat-saat seperti ini. Malah kanak-kanak kecil itu juga menyaksikan dgn mata mereka sendiri jasad AyahTok yg kaku di pembaringan. 

Saudara mara, sepupu sepapat jua pulang memenuhi ruang rumah di saat jenazah dimandi, dikapan dan dikebumikan. Alhamdulillah. Semoga roh AyahTok tenang abadi di sana. 

Doa kami dari kejauhan. 

Al-fatihah buat,
Hj Hamzah bin Idris
1927-2015

Friday, January 2, 2015

Si tua itu.

Si tua itu. 
Termenung keseorangan di beranda rumah.
Memikirkan nasib diri dan ms hdpn yg entah bila berkesudahan.
Sunyi barangkali.

Si tua itu.
Kata-katanya sering menyakitkan telinga.
Pelbagai persoalan dia bangkitkan.
Perkara sama diulang berkali-kali.

Dahulu si tua itu.
Sering menjadi tempat bermanja.
Ketika ku kecil ku dibawa ke hulu hilir.
Ketika ku besar ku membawa dia ke sana sini.

Si tua itu.
Semakin dimamah usia.
Tiada berdaya.
Perasaannya sunyi, sepi dan kosong.

Kini si tua itu.
Semakin tua dan tiada upaya.
Mulut juga kadang-kadang lancang berbicara.
Lumrah si tua. Bersabarlah.







Bah di Kelantan

Mlm ni, masuk mlm ke-3 kami bergelap. Bekalan elektrik dipotong sepenuhnya di Kelantan krn banjir besar melanda. Alhamdulillah, rumah mak ayah selamat dan tak ditenggelami air walaupun kiri kanan kawasan rumah adalah sekolah yg dijadikan pusat pemindahan. Banjir thn ni plg teruk dlm sejarah sepanjang hidup saya. Tak pernah menempuh pengalaman banjir seumpama ini. Rata-rata rumah saudara-mara terjejas dek banjir walaupun sblm ni tak pernah kena. Ada yg terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan. 

Air penuh membanjiri masjid di hdpn rumah dan kawasan sekitarnya. Setiap hari kami berdoa agar air tak masuk sampai ke dlm rumah. Kalaulah air memasuki kawasan rumah, panjang ceritanya kelak. Sudahlah harta benda akan rosak, rumah pula dikotori dek lumpur. Dlm rumah kami ada ramai ahli keluarga. Atuk dan nenek yg sudah tua dan dijaga sepenuhnya oleh mak dan ayah saya, 3 org kanak-kanak kecil yakni anak-anak adik saya, kami bertiga termasuk Adam dan adik-adik saya. Syukur, Allah pelihara kediaman kami dr segala kerosakan, Allah lindungi mak dan ayah serta seluruh ahli keluarga kami dr segala kesulitan. Mungkin berkat seorang anak soleh yg menjaga kebajikan kedua-dua ibu bapanya yg sakit dan tua. Maka Allah datangkan kesenangan utk mak dan ayah saya dlm keadaan mcm ni. Smg ahli keluarga yg lain dan semua mangsa banjir sentiasa dlm perlindunganNya jua. Amin. 

Bekalan makanan di rumah kami lbh dr mencukupi. Dlm saat kecemasan mcm ni mak dan ayah mmg cekap menguruskan kebajikan kami semua. Mkn lbh drpd musim banjir, hehe msg2 berselera menjamah air tangan bonda yg tiada tolok bandingannya. Siang hari anak kecil riang bermain air, mlm-mlm kami bergelap ditemani cahaya lilin. Tanpa tv, tanpa line telefon dan internet, tanpa bekalan api dan air, barulah kami sedar betapa selama ini begitu byk nikmat kehidupan yg dikecapi. 

Dgn izinNya, smg keadaan akan pulih spt sediakala spls ini. Smg dugaan kesulitan ini tidak berpanjangan hendaknya. 

Pray for Pasir Mas, pray for Pantai Timur.


Tuesday, December 9, 2014

Countdown 10 hari

Selepas Adam Mujahid berusia sebulan, bermakna tinggal 10 hari lg tempoh berpantang saya. Yeayyy! 

Hari ni tinggal 9 hari lg. 

Sekejap je rs masa berlalu. Pejam celik pejam celik dh hampir 40 hari saya menempuhi saat berpantang. Pantang yg biasa-biasa je. Berpantang mkn dan keluar rumah. Kadang-kadang terlanggar jgk pantang tu terutama bab mkn. Hehe.. Kalau ditanya antara pantang mkn atau pantang keluar rumah, rasa mcm pantang mkn yg lg susah nk jaga. Byk dugaan betul berpantang mkn di Kelantan negeri yg terkenal sbg sorgaa makanan ni hehe.. Saya x boleh mkn nasi belauk, nasi sup, coconut shake, colek, kuih muih yg sdp2, blablabla byk lg...terutama masakan mak yg sdp tu..huhu. Telan air liur je tgk pg2 papa Adam breakfast ngn nasi belauk + teh tarik. Jelesnye.....

Pantang keluar rumah saya jaga. Setakat hari ke-31 ni saya masih taat x keluar ke mana-mana selain pergi klinik. Rasa xdela susah sgt pun nk pantang keluar. Mungkin sbb sblm ni dh sepuas hati keluar ke mana-mana, dan lps ni boleh sambung lg hobi suka keluar tu..bawak Adam le, xde masalah lah..hehe. Semoga ketaatan ni genap hingga hari ke-40. Hari-hari slps tu..Kb Mall, Rantau Panjang, Wakaf Che Yeh mu tunggu aku dtg kikiki...


Sunday, December 7, 2014

1 bulan usiamu



Hari ni..8 Disember 2014. Genap sebulan Adam Mujahid menjengah dunia. Masih terbayang lg saat-saat genting berada di dlm labour room. Cemas, panik, sakit, takut, berdebar dan tak sabar. Semua perasaan bersarang. Tp benarlah, Allah hadirkan perasaan sakit tu sekejap saja. Skrg mcm dh lupa semua kesakitan, dh xigt sakitnya contraction. Huhu...

Adam Mujahid skrg ni dh pandai tendang2, muka dia jd merah kalo lapar dan tak sabar nk susu. Terus anak mama ni jd hulk hehe...pastu skrg dia suka diriba. Letak ats tilam lama2 dia nangis. Amboiii... Demand sgt ye. Sape suka riba awk ni ha...? Hmmm papa punye keje la ni. Mama yg penat setiap hari nk kena riba dia. Shift papa hjg mggu je. Shift mama weekday. Lama tu.

Dlm kekalutan menempuh pengalaman baru ni, saya bersyukur sgt2 krn diberikan peluang melihat anakanda tersayang membesar dpn mata. Alhamdulillah dgn nikmat yg tak terhitung yg sesekali takkan saya persiakan. 

Terima kasih Ya Allah. 

Selamat menjadi sebulan, Mujahid mama:)