Thursday, October 1, 2009

nikmat sebuah kesihatan

nih entry ku yg pertama slps raya...lbh seminggu,br timbul 'keinginan' utk update blog nih..ye laa seminggu lps raya ni,segala keinginanku bertebaran ntah ke mana...lesap,lenyap dan lunyai... aku demam 4 hari.lama tue...salu demam 1 hari je,telan panadol then esok nya sehat laa...tp kali ni agak teruk,mungkin dosa ku semakin hari semakin bertambah,so Allah nk ringankan bebanan dosa ku dgn menurunkan 'musibah' ini bg menghapuskan dosa2 kecilku...agak nye laa..ntah,aku teka jer...demam kali ni plak berduet skali ngn my hubby...2-2 demam,2-2 ke klinik tp sorang jer yg m.c...huhu~Alangkah hebatnya Dia menurunkan ujian ini krn pd saat inilah kami rasa begitu dkt dan saling memerlukan...

byk seksa yg aku alami dgn pengalaman demam pd kali ini..antaranya ialah:-
1) sakit tekak
2) sakit badan
3) sakit kepala
4) ...dan sebagainya kesakitan yg x menyelesakan tubuh badan

Alhamdulillah,setelah 4 hari mkn ubat,telan panadol,kemam lozenges dan ubat kumur,kami berdua sembuh dgn izinNya jua...sebanyak 4papan panadol abs ditelan,kt meja mkn umh aku bkn ade makanan pun, tp bersepah ngn plastik2 ubat.mcm2 jns ubat ade...sebut jer nk ubat ape dr kepala smpai ke kaki...ado,mcm2 ado!

mlm td,seusai rs sihat sesihat2nya setelah sembuh dr 'musibah' sementara ini,aku mengajak suami keluar..saje nk jln2 dlm keadaan sejahtera..klo mlm sblm tu nk kata aku sihat sepenuhnya pun x lg,tp kami keluar juga ke Alamanda semata2 nk menonton Jin Notti...movie day punye psl le ni..hehe.demam2 pun masuk panggung dan mkn mc'd, alih2 dlm panggung aku menggigil kesejukan...mujurlah suami ku dgn gentleman nye menyelimutkan ku ngn sweater dia..alas 2helai sweater + pkai stoking pun aku masih kesejukan...nsb la citer tu lawak gak,klo tgk cter jiwang sure nye aku tertido nie......

dan hari ni,aku dh rs betul2 sihat..sesihat-sihatnya...tekak pun dh ok,klo 2-3 hr sblm ni nk mkn nasik pun pyh,usahkan mkn nasi,utk menelan ail liur pun ssh..huhu.alangkah nikmatnya sebuah kesihatan...dan betapa azabnya bla kta hlg nikmat sihat itu...ssh btul nk menjalani kehidupan seharian dan bergerak cergas ke sana ke mari bla dh demam atau skt..sbb itu kta disuruh prihatin dgn org sakit sbb bla dh sakit terlantar,terbaring atau terkaku mcm tu,dh tak ada ape yg mampu kita lakukan lg..hlg segala nikmat dunia even kemewahan atau kekayaan pun x mampu nk ganti kesihatan yg hilang...so,hargai lah masa sihat anda...

Sama-samalah kita menjaga kesihatan diri masing2...anugerah itu x ternilai...

No comments:

Post a Comment