Thursday, August 26, 2010

You are what u drive



Cantik x kereta ni?? comel btul kereta MYVI LIMITED EDITION ni...saya nmpk ia sungguh sweet, kereta kompak yg sesuai utk dibawa oleh lady's driver yg x brape nk bsr ni.hehe..

mula2 terpandang imej kereta di dlm surat khabar dan leaflet perodua, saya ingatkan ia betul2 berwarna pink. masa tu terpikir 4-5x jugak laa sanggup ke En. Suami naik kereta saya ni..buatnya dia band keta pink nih, naya saya asik kna pandu sndiri jer. Lama juga saya tercari-cari kereta ni di atas jalanraya, sbb nk tgk dgn mata kepala sndiri kaler keta ni in a real life..sbb dlm leaflet dia tulis myvi L.E ni kaler dazzling red...kalo btul2 kaler pink xnk laa...feminin sgt..x perkasa lah husben i u....auwww...hehe

Akhirnya, di suatu pagi yg ceria dan indah...saya dpt juga melihat kereta idaman ni di sebatang jalanraya di Shah Alam, Selangor. masa tu, kami tgh berpusing-pusing mencari rumah sewa abg zam di seksyen 19. sekali,saya terpandang show room perodua, test drive available..lantas saya ckp kt husben pasni nk sggah kt cni..nk tgk myvi kaler pink tuh...ok,selesai berurusan..kami berpatah blk utk mencari showroom td. malangnye,tersalah jln..pusing punye pusing x jumpak jgk at last saya decide nnt g tgk kt showroom Bangi @ Putrajaya aje lah...huhu frust sgt masa tu...masa kami nk patah blk ke federal highway,di sebuah roundabout, kereta idaman btul2 berada di hdpn mata.. dptlaa tgk sekejap je sbb kami menyusur ke kiri dan kereta tersebut meluncur laju membelah jalanraya...kalernya ok,x terlalu pinky...mcm nk purple2 gtu..bestnyer!!dan hasil google di internet, ini laa kaler sebenar myvi limited edition pink kaler..ehehe



esok, saya ajak dia ke showroom perodua di Putrajaya...nk tgk2 aje,krn sebenarnya saya belum bersedia utk berpisah dgn si kecik DAT...'dia' begitu bermakna bg saya.
5 thn kami bersama ia adalah suatu tempoh yg cukup bermakna buat saya. kereta itu sebenarnya 'dipinjamkan' oleh kedua ibu bapa semasa saya masih menuntut di UPSI lg utk kemudahan ke kuliah dan utk keselesaan saya sewaktu berjauhan dr keluarga. dan setelah bekerja baru saya mampu nk byr ansuran bulanan kereta tersebut...huhuh

Mengapa memilih Myvi??
emm,mengapa yek saya cenderung memilih kereta comel myvi ini..krn saya rasa myvi memiliki auranya yg tersendiri...ia berada pd kelas tersendiri dan sgt sesuai utk golongan wanita. lgpun,saya hanya mencari kereta kecik shj, sesuai dgn saya yg juga bersaiz kecik...(hehe..ok ker reason nih??). kereta yg saya cari ialah kereta yg saya rasa selesa nk bawa ke mana-mana,ke pasar mlm, ke bazar ramadhan, ke pusat membeli belah, ke sekolah hatta utk blk kg sekalipun ia sesuai...jimat minyak.hehe..

Dan sbb yg plg utama saya memilih myvi ialah krn saya mencari kereta yg hanya perlu dibayar lbh kurang sama dgn membayar sebiji kereta kancil. hoho...watpe nk bli dan byr keta mahal2 pdhla lama kelamaan ia jadi besi buruk aje. lbh baik saya simpan duit dan bli rumah...jd aset.hehe...kata abg zizi, kereta ialah liabiliti manakala rumah ialah aset...klu bab ini,saya percaya ayah yg lbh arif...

Sekarang, saya rasa nk kumpul duit dahulu smpai hjg thn ini...andai kata jodoh saya dgn sang kancil sehingga hjg thn ni, maka saya terpaksa akur...kereta tersebut saya akan pulangkn pd pemiliknya...ayah x pernah minta, dan saya pun rasa segan nk pulangkan kereta ini setelah berthn2 menggunakanannya, krn semasa kereta ini bertukar ke tangan saya, ia masih baru dan bergetah lg..sekarang,apb kereta akan bertukar ke tangan ayah..ia semakin dimamah usia...huhu..tp hari tu saya ada tnya ayah nk guna blk ke kereta kancil tu...ayah tny kenapa, saya ckp mane laa tahu nk bg maryam pkai sementelah dia dh hbs sekolah hjg thn ni...ayah tny nk bli keta baru ke dan saya ckp..nak jugak..hehe.tp saya tggu plat WWW. wahh..lmbt lg..skrg plat wilayah br nk masuk WUG. hampeh punye anak...hahaha

ok..sekian perkongsian utk kali ini..mood menulis saya on dan off..klo rajin, telebih rajin tp klo malas, xsah ckp laa...huhu..selamat berpuasa!!

2 comments:

  1. anak yg mithali itu anak yg menghormati kedua-dua ibu bapanya dengan sepenuh hati.

    anak yang solehah itu anak yg menghargai setiap pemberian orang tuanya.

    kak tie, adik solehahmu ini mahu memberikan cadangan.

    erm, ok. kak tie kumpul duit. tapi, apa kata Myvi LE itu kak tie bg ko mak n ayah? kata xsggup berpisah dgn DAT kan... haha

    p/s: tahun depan boleh la i drive Myvi LE. haha

    ReplyDelete
  2. hmmm...bernas idea adik itu...tp agak kurang bijak laa...hahaha

    sorry to say...my answer is NO...
    ahahaha...

    ReplyDelete