Monday, August 1, 2011

Cerewet.

Saya lah tu insan yg cerewet. huhh.
Terutama bab2 makan...mmg saya memilih.
Kalo benda yg saya x besa mkn dr kecik lg jgn nk paksa.
Nnt saya pura2 jek sukekan benda tuh pd ms tu...walhal tak!

Tp cerewet saya bertempat. Saya bukannya nakkan makanan yg mewah dan mahal semata2...
Cuma saya perlukan makanan yg memenuhi selera saya.
Hatta telur goreng ngn nasi kosong panas2 pun saya selera nk mkn.
Drpd makan makanan yg saya x blh nk telan, buat ape ;)

Bkn slh sesiapa. Salah saya yg x menikmatinya.
Dulu lg teruk, saya hanya makan makanan basic shj.
Cthnye, lauk ayam, ikan, daging lembu, telur. tu je.
Jgn bagi daging kambing atau kerbau mahupun rusa, sbb saya x suke ;)
Daging plak saya x mkn daging berkuah, cthnye masak gulai atau kari.
Saya suke daging grg kunyit shj. serta daging kicap dan daging pedas yg mak saya masak.
Daging masak lain2 mmg x memenuhi selera saya.
Apatah lg bukan daging lembu yg dimasak lain-lain. Mana saya blh makan. huhu

Sama juga dgn ikan. Ikan goreng/masak pedas/kicap je yg saya mkn.
Tu pun spesis ikan2 tertentu shj.
Ikan sungai langsung saya x sentuh.
Dulu2 masa belajar tgk kwn2 mkn ikan keli teliur jgk nk try.
Tp bila rasa lidah saya x blh terima. Saya rasa pelik.
Maka saya teruskan dgn apa yg saya suka.
Lebih puas begitu.

Hanya ayam yg blh membuatkan selera saya terbuka utk semua jns masakan.
Masak le apa shj,digoreng,msk sambal,kicap,cili api,sup,rendang,gulai,kari,kurma,kerutub...sume saya makan. AYAM shj.
Kasihan kan?

Ye,mmg ramai org kasihankan saya sbb x mkn itu dan ini.
Tp saya x kisah, mebi sbb dh biasa kot.

Dulu2. saya x suka makan makanan yg dimasak oleh org lain selain drpd mak saya. Kalo mkn kt kedai pun kne mkn kt tmpt yg biasa dimakan. Sbb dh tahu rasanye sedap ke tak. Klo saya x biase ngn kedai tu, lbh selamat jika saya order masakan panas shj. Skrg bila dh kawen, saya bljr masak dr ramai org...saya cedok recipe dr internet, atau korek rahsia dr mak @ mak mentua.

Saya cuba masak sendiri. Mula2 x menjadi, pastu selang seli jd x jd, dan lama-kelamaan kire boleh laa nk mkn berdua ngn Dato', kemudian belajar lg dan lg..boleh la setakat nk masak utk family terdekat tu...

Skrg, dh byk makanan yg saya blh telan. Cthnye udang ngn sotong. Dulu mane nk mkn ;) Tp bila dh bleh telan allergic la plak. Terpaksa control. Skrg juga saya dh mkn sayur! (tu pun, sayur putih je :P huhu)

Yg plg kasihan, Dato' la. Mst dia pening kepala ngn kecerewetan saya.
Alhamdulillah, dia redho shj. Cerewet bertempat ok kan?

Kita berhak buat apa yg kita suka.
Kalau x suka, jgn hipokrit.

sekian khutbah 1 Ramadhan. hehe

p/s:aiseyyy...mentang2 puasa time2 ni jgk laa nk citer psl makanan itu ini...huhh.
Dogaaaann!! Salam Ramadhan. Mabruk..Mabruk!!

No comments:

Post a Comment